Sekiranya kita sebagai guru, warden asrama, dan trainer pembelajaran, antara perkara yang sering kita dengar tentang rungutan pelajar-pelajar adalah berkenaan stres belajar. Timbul persoalan, mengapa mereka stres belajar? Adakah kerana sukarnya pelajaran yang mereka pelajari ataupun stres kerana bimbangkan peperiksaan yang akan tiba?
Mungkin juga mereka stres kerana masalah peribadi? Contohnya, pemikiran tidak rasional, masalah perhubungan dengan ibu bapa, keluarga, rakan-rakan dan guru-guru serta banyak lagi. Betapa dahsyat cabaran yang dilalui oleh pelajar pada hari ini.
Bertitik tolak daripada sini, saya terpanggil bagi menulis buku ini. Skop perbincangan buku ini lebih tertumpu kepada bagaimana kita dapat melatih minda menukar persepsi ‘Saya ada masalah’ kepada ‘Saya ada cabaran’ dan menukar kepercayaan negatif terhadap stres kepada kepercayaan positif. Sekaligus, kita akan berasa tenang walaupun stres.
ISBN-13: 978-967-411-090-1
Tarikh Terbit: 25 Mar 2013
Jumlah Muka Surat : 256
Berat (KG) : 0.24
Kategori: Motivasi & Kemahiran Belajar, Pembangunan Diri
Penulis: Mohd Razali Kamarudin
Penerbit: PTS Millennia Sdn Bhd
===========================
Penerbit: PTS Millennia Sdn Bhd
===========================
RM 14.00 |
Add to Cart |
Sebelum Membaca Buku ini Bahagian 1 : Sentuhan Pembuka Mood Bab 1 : Chit-Chat Perihal Buku Bab 2 : Tiket Ekspres Bab 3 : Adakah Belajar itu Stres? Bahagian 2 : Memahami Diri Seorang Remaja Bab 4 : Chit-Chat Perihal Diri Sebagai Remaja Bab 5 : Remaja dan Peristiwa Sukar Bab 6 : Cabaran dan Masalah Bahagian 3 : Memahami Stres Bab 7 : Chit-Chat Perihal Stres Bab 8 : Otak dan Stres Bab 9 : Minda dan Stres Bab 10 : Mitos Stres Bahagian 4 : Menjadikan Stres Sebagai Suatu yang Positif Bab 11 : Membina Minda Baru Bab 12 : Aktiviti Membina Minda Bab 13 : Minda Baru Terbina Bahagian 5 : Tetap Tenang Walaupun Stres Bab 14 : Kembali Kepada Allah Bab 15 : Berdoa Bab 16 : Mendirikan Solat Bab 17 : Menjadi Motivator Kepada Diri Sendiri Bab 18 : Membaca Skrip Kata-kata Bahagian 6 : Motivasi Booster (Galakan) Bab 19 : Chit-Chat Perihal Motivasi Booster Bab 20 : Chit-Chat Perihal Belajar Bab 21 : Prinsip Kemahuan yang Degil dan Memaksa Diri Bab 22 : Mengenali ‘Reticular Activating System (RAS)’ Bab 23 : Mengaktifkan ‘Reticular Activating System (RAS)’ untuk Belajar Bab 24 : Percaya kepada Diri Sendiri Bahagian 7 : Teknik Mudah Ingat dan Faham Nota Pelajaran Bab 25 : Belajar Sedikit-sedikit Dapat Banyak Bab 26 : Langkah 1 – Membaca Nota Pelajaran Bab 27 : Langkah 2 – Menulis Isi Penting dalam Jadual Minda Razali (JMR) Bab 28 : Langkah 3 – Mengingat Menggunakan Teknik Jadual Minda Razali (JMR) Bab 29 : Langkah 4 – Membuat Latihan Pengukuhan Bab 30 : Ulangan Bab 31 : Kaedah Alternatif : Mengingat Menggunakan Akronim, Akrostik, dan Kad Poket Penutup Biodata Penulis Bonus – Amalan Harian |
No comments
Post a Comment